« خلاصه ای از درس اخلاق آیت‌الله‌العظمی مظاهری؛شهدا »

کار نباید برای شکم باشد

نوشته شده توسطیاس 14ام آذر, 1394

عیسى علیه السلام :اِعمَلوا للّهِِ ولا تَعمَلوا لِبُطونِکُم ؛ اُنظُروا إلى هذَا الطَّیرِ یَغدو ویَروحُ لا یَحرِثُ ولا یَحصِدُ ، اللّهُ تَعالى یَرزُقُها ؛ فَإِن قُلتُم : نَحنُ أعظَمُ بُطونا مِنَ الطَّیرِ ، فَانظُروا إلى هذِهِ الأَباقِرِ مِنَ الوَحشِ وَالحُمُرِ تَغدو وتَروحُ لا تَحرِثُ ولا تَحصِدُ ، اللّهُ تَعالى یَرزُقُها . اِتَّقوا فُضولَ الدُّنیا ؛ فَإِنَّ فُضولَ الدُّنیا عِندَ اللّهِ رِجزٌ . [۱]

حضرت عیسى علیه السلام :براى خدا کار کنید ، نه براى شکم هاتان . به این پرندگان بنگرید که روز و شب را مى گذرانند و بى آن که کِشت و درو کنند ، خداى تعالى به آن ها روزى مى دهد . اگر بگویید که شکم ما بزرگتر از پرندگان است ، پس به این گاوها و خران وحشى بنگرید که روز و شب را مى گذرانند و بى آن که کِشت و درو کنند ، خداى تعالى به آن ها روزى مى دهد . از زواید دنیا پرهیز کنید ؛ که این زواید نزد خداوند مایه گناهند .



توضیح:

مراد از «براى خدا کار کنید ، نه براى شکم هاتان» آن نیست که تلاش براى کسب روزى رها شود و از هر گونه فعالیت اقتصادى پرهیز گردد؛ بلکه منظور این است که هدف از تلاش براى طلب روزى ، باید کسب رضایت خداى تعالى باشد؛ وگرنه پرندگان نیز ـ چنان که در متن روایت آمده ـ براى جستن روزى تلاش مى کنند . اما در هر حال ، مى دانیم که آن ها داراى اندیشه نیستند و خداوند بنا بر حکمت خویش خواسته است که روزى ایشان را بر این منوال فراهم آورد . پس شایسته است که انسان با تأمل در این حقیقت ، دریابد که روزى وى نیز به دست خدا است و در نتیجه ، وى وظیفه دارد که خداى را معبود خویش گیرد و در بندگى اش کوتاهى نورزد.


[۱] الدرّالمنثور : ۲ / ۲۰۷ نقلاً عن ابن أبی شیبة وأحمد وابن أبی الدنیا عن سالم بن أبی الجعد ، وراجع ربیع الأبرار : ۴ / ۳۷۴ .


فرم در حال بارگذاری ...